Oyun Sektörüne “ATOM” dopingi

Başkent Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi ve ODTÜ Teknokent ATOM yöneticisi Doç. Dr. Emek Barış Kepenek TeknoPark Dergisi’nin 10. Sayısına “Oyun Sektörü ‘ATOM’ Dopingi” başlıklı bir yazı kaleme aldı. Kepenk, oyun sektörüyle ilgili bilinmeyen birçok konuya açıklık getirdi.
Oyun Sektörüne “ATOM” dopingi Oyun Sektörüne “ATOM” dopingi

Dijital oyunlar, dijital teknolojilerdeki devrim sayılabilecek değişimlerle birlikte ekonomik bir güç kazanmış, kültür endüstrisinin en değerli metalarından biri olarak görülmeye başlanmıştır. Oyun, insanlık tarihinin başından beri hayatımızın içinde olan bir olgudur. Günümüzde bu olgu artık farklı platformlarda çok farklı içeriklerle sunulmaktadır. Bu farklı platformlar ve içerikler, insanlara bir hizmet olarak ekonomik dürtüler içerisinde sunulmaktadır. Dijital oyunlar olarak adlandırılabilecek olan bu yeni gerçekliğin arkasında çok büyük bir ekonomik değer yatmaktadır.

Dijital Oyun Yıllık Değeri 159 Milyar Doları Aşmış

Tüm dünyada dijital oyun sektörü inanılmaz hızla gelişim göstermektedir. Bu gelişim sektörün gelecek potansiyelini de bizlere anlatan en önemli göstergedir. Ayrıca dijital oyunların en büyük özelliği, herhangi bir döneme hakim olan tüm teknolojilerin içerisinde yer alabilme yeteneğidir. Yaklaşık 50 yıllık bir geçmişi olan dijital oyun sektörünün 2020’de yıllık değeri 159 milyar doları aşmış durumda. Buradaki aslan payı yüzde 45 ile (telefon+tablet) mobil oyunlardadır. Akıllı telefonların neredeyse herkesin elinde olması ve kullanım kolaylığı sayesinde istenilen yer ve zamanda oyun oynama olanağını sağlaması, kaçınılmaz olarak bu büyümeyi yaratmıştır.

Peki bu sektörde yer almak isteyen girişimciler nereden başlamalıdır?

Bu konuda atılacak ilk adımlar için ön kuluçka/kuluçka merkezleri çok önemli bir rol üstlenmektedirler. Ön kuluçka merkezleri (ÖKM), önemli ölçüde finansal ve sektörel deneyim eksiklikleri bulunan girişimcilerin desteklendiği merkezlerdir. Bu deneyim eksiklikleri yüzünden değerli fikirlerin kaybolmasını önlemek ve ticari değer kazanmalarını sağlamak ÖKM’lerin en önemli özelliğidir.

Sadece fikri geliştirmek, üretim faktörlerini bir araya getirmek ya da sadece firma kurmak girişimcilikte başarı için tek başına yeterli değildir. Özellikle dijital oyun sektöründe üretim süreçlerinde farklı disiplinlerden yeteneklerin bir araya gelmesini gerektir: Oyun tasarımı, karakter tasarımı, bölüm tasarımı, programlama, uyumlama, test, parasallaştırma gibi birçok farklı üretim adımı vardır. Bu bağlamda girişimcilerin tek başına harekete geçmesinin yeterli olmadığı, mutlaka bir ekip olarak harekete geçilmesi gerektiği fikri öne çıkmaktadır. Bu ekiplerde en iyi ÖKM’lerde başarıyı yakalamaktadırlar.

Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi (ATOM), dijital oyun ve animasyon sektörlerinde girişimciliği desteklemek, bu alandaki yaratıcı fikirlerin yok olmasını engellemek ve bu fikirlerin ticari değere dönüşmesi yolunda adımlar atan girişimcilere destek olmak amacıyla, 2008 yılında kurulmuştur.

30 Firma Kuruldu

ATOM’a gelen girişimciler ortak çalışma alanı, altyapı desteklerinin yanında eğitim, mentorluk ve danışmanlık desteğinden de faydalanmaktadırlar. ATOM’da şimdiye kadar, toplam 105 ekip destek programına kabul edilmiştir. ATOM’un tüm dönemleri boyunca etkinlikler de dahil olmak üzere 550’nin üzerinde oyun geliştirilmiş, staj programları sayesinde 400’ün üzerinde öğrenci oyun geliştirme sektörüne aktif rollerde dahil edilmiş, 900 saatlik eğitimlerden 1.100 üzerinde geliştirici ve geliştirici adayı faydalanmıştır. Yapılan çalışmaların sonucunda 30 civarında firmanın kurulmasına destek olunmuştur.

ATOM örneğinden yola çıkarak kuluçka ya da ön kuluçka merkezlerinin başarısı, içinde bulundukları ekosistemle oldukça alakalıdır diyebiliriz. ATOM’un Türkiye’nin öncü firmaları ile aynı binada yer alıyor olması bile, bilgi ve deneyim paylaşımının sağlanması açısından oldukça önemli bir artı olarak ön plana çıkmaktadır.