Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı (SSB) Haluk Görgün, Milli Muharip Uçak KAAN projesine dair en kritik konuya, motora ilişkin kesin ve net açıklamalar yaptı.
KAAN’ın geleceğinin “hiçbir şekilde tek bir ülkenin motoruna bağlı olmadığını” vurgulayan Görgün, seri üretimin yerli motor TF35000 üzerinden planlandığını duyurdu. Bu açıklama, projeye yönelik ambargo ve tedarik risklerine karşı Türkiye’nin teknolojik bağımsızlık stratejisini gözler önüne serdi.
Başkan Görgün, Anadolu Ajansı’na yaptığı detaylı değerlendirmede, KAAN’ın teslimat takviminde bir gecikme bulunmadığını ve prototip uçaklar için gerekli ithal motorların tedarikinin tamamlanarak Türkiye’ye teslim edildiğini belirtti.

TAM BAĞIMSIZLIK HEDEFİ
Türkiye’nin savunma sanayiinde “tam bağımsızlık” hedefine ulaşmak için uluslararası kısıtlamalara karşı uyguladığı stratejiyi anlatan Görgün, temel ilkenin “tek bir kaynağa bağlı kalmadan, alternatif tedarik ve geliştirme seçeneklerini eş zamanlı olarak planlamak” olduğunu kaydetti.
Bu strateji doğrultusunda, KAAN’ın ilk blok seri uçakları için ABD’ye resmi motor tedarik başvurusu yapılmış olsa da, asıl ve nihai hedefin yerli motor olduğu yinelendi. Görgün, olası bir motor değişikliğinin proje takviminde önemli bir aksaklık yaratmayacağını, zira projeyi Çevik Sistem Mühendisliği yaklaşımıyla yönettiklerini dile getirdi.
YERLİ MOTOR TEKNOLOJİLERİ
KAAN’ın ana motoru TF35000 ve yardımcı güç ünitesi APU60 geliştirme faaliyetleri planlandığı gibi sürerken, Görgün, Türkiye’nin motor teknolojilerinde elde ettiği genel ilerlemeye de dikkat çekti.
Başkan’ın verdiği bilgilere göre:
Jet Motorları: ANKA-III için geliştirilen TF6000 turbofan motoru başarıyla çalıştırıldı, KIZILELMA için TF10000 çalışmaları devam ediyor.
Kara Araçları: ALTAY tankı için BATU, paletli araçlar için UTKU motor ve transmisyon testleri başarılı.
Helikopterler: GÖKBEY’in kalbindeki milli TS1400 turboşaft motorunun sertifikasyon testleri sürüyor.
Füze Sistemleri: ATMACA ve SOM için KTJ3200 gibi jet motorları geliştirilerek envantere girdi.
Görgün, geçmişte projelerin başlangıcında yaşanan gecikmelerin de üzerine gidildiğini ve son iki yılda motor alanında önemli yol kat edildiğini vurguladı. Endonezya’ya ihraç edilmesi planlanan 48 adet KAAN‘ın da milli motorlarla güçlendirileceği bilgisini paylaştı.
Özetle Türkiye, KAAN ile birlikte motor teknolojilerinde kendi kritik ihtiyaçlarını yerli ve milli imkanlarla karşılayabilecek seviyeye ulaştığını tüm dünyaya ilan etti.
Kaynak: AA