Bizi Takip Edin
movenpick

İhracat

TARIM, GIDA VE İÇECEK SEKTÖRÜNDEN 12,2 MİLYAR DOLARLIK İHRACAT

2022 yılının ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek sektörü 12,2 milyar dolar ihracat, 10,4 milyar dolar ithalat gerçekleştirdi.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu (TGDF) Dijital Veri Paneli’ne göre, 2022 yılının ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek sektörü 12,2 milyar dolar ihracat, 10,4 milyar dolar ithalat gerçekleştirdi.

TGDF, yaptığı açıklamayla Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan dış ticaret verileri baz alınarak hazırlanan TGDF Dijital Veri Paneli verilerini paylaştı.

01 ile 23 fasılları arasındaki tüm GTIP kalemleri ile 29. ve 35. fasıllardan seçili ürünlerin dahil edildiği hesaplamalara göre, 2022 yılının ilk yarısında sektörün dış ticaret fazlası önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 22,1 düştü.

Özel Ticaret Sistemi (ÖTS) çerçevesinde yayınlanan dış ticaret verilerine göre 2022 yılının ilk 6 ayında ihracat, önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 19,5 artarak 12,15 milyar dolara, ithalat yüzde 31,3 artarak 10,41 milyar dolara ulaştı. İhracatın 2022 yılının ilk 6 ayını önceki yıla kıyasla yüzde 19,5 artışla geçirmesi sektör açısından olumlu değerlendirilirken, ithalattaki artış hızının bu oranı belirgin şekilde geçmiş olması da dikkati çekti. Haziran 2022’de, önceki yılın aynı ayına göre yüzde 14 artan aylık ihracat değeri 2,14 milyar dolar olarak gerçekleşirken, ithalat yüzde 51,2’lik bir artışla 1,79 milyar dolar oldu.

DIŞ TİCARET FAZLASI, GEÇTİĞİMİZ YILIN GERİSİNDE KALDI

Reklam

2022 yılının ilk 6 ayında dış ticaret fazlası önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 22,12 düşüşle, 1,74 milyar dolar olarak gerçekleşti.

Sektör yıl genelindeki net ihracatçı konumunu korumasına rağmen, yılında ilk yarısında geçtiğimiz yılki dış ticaret fazlasının gerisinde kaldı. Yılın ilk aylarında dış ticaret fazlasındaki artış, önceki yıla kıyasla yüzde 50 seviyesindeydi. Mart ayında bu oran yüzde 101,5’e ulaştı. Ancak nisan, mayıs ve özellikle haziran aylarındaki yüksek aylık ithalat rakamları, mayıs ayında aylık bazda dış ticaret açığı verilmesi, dış ticaret fazlasını aşağıya çekti.

Birim ihracat değeri 2022 yılının ilk 6 ayında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9 artarak 1,162 dolar/ton olarak gerçekleşti. İthalat birim değeri ise önceki yıla göre yüzde 12,1 artışla 689 dolar/ton’a yükseldi.

DIŞ TİCARETTE ÖNE ÇIKAN ÜRÜNLER

2022 yılının ilk 6 ayında ihracatta öne çıkan ürünler sırasıyla un, rafine ayçiçeği yağı ve makarna olurken bu ürünler toplam ihracatın yaklaşık yüzde 13’ünü oluşturdu. 2022 yılının ilk 6 ayında en çok ithal edilen ürünler ise sırasıyla buğday, soya fasulyesi ve ham ayçiçeği yağı oldu. Bu 3 ürün, toplam ithalatın yaklaşık yüzde 35,5’ini, yani 3’te 1’inden fazlasını oluşturdu.

Reklam

2022 haziran ayında ihracatta öne çıkan ürünler rafine ayçiçeği yağı, buğday unu ve kiraz oldu. aynı dönemde en çok ithal edilen ürünler soya fasulyesi, buğday, ve ham ayçiçeği yağı oldu.

EN FAZLA İTHAL EDİLEN ÜRÜN KALEMLERİNDE RUSYA-UKRAYNA’NIN YERİ

Verilere göre, ithalatta ilk sırada yer alan buğdayın en fazla ithal edildiği ilk 2 ülkenin şu anda savaşta olan Rusya ve Ukrayna olması dikkati çekti. Yılın ilk 6 ayındaki buğday ithalatında bu 2 ülkenin payı yüzde 90’ın üzerinde yer aldı. Haziran ayında yapılan 175,3 milyon dolarlık buğday ithalatının 160,7 milyon doları, yani yüzde 91,7’si Rusya’dan geldi. İthalatta 3. sırada yer alan ham ayçiçeği yağında da ilk 2 sırada Rusya ve Ukrayna yer aldı.

Yılın ilk 6 ayındaki ham ayçiçeği ithalatında bu 2 ülkenin payı yüzde 97,4 oldu. Türkiye’nin ithalatında ilk 3 sırada yer alan 2 üründe, ithalatın çok büyük bir bölümü şu anda savaş halinde olan Rusya ve Ukrayna’dan yapıldı. Geçtiğimiz günlerde Türkiye’nin önderliğinde, Rusya ve Ukrayna arasında imzalanan tahıl koridoru anlaşmasının bu rakamları nasıl etkileyeceği ilerleyen aylarda belli olacak.

EN ÇOK İHRACAT YAPAN SEKTÖRLER

Reklam

2022 yılı ilk 6 ayına ait dış ticaret verileri sektörlere göre incelendiğinde 1.196 milyon dolarla şeker ve şekerli mamuller, 1.043 milyon dolarla bitkisel yağ, 981 milyon dolarla yaş meyve, 938 milyon dolarla sert kabuklu meyveler ve 734 milyon dolarla balıkçılık-su ürünleri sektörleri en fazla ihracat yapan sektörler olarak sıralandı. Toplam ihracatın yüzde 40,3’ü bu 5 sektör tarafından gerçekleştirildi.

2022 yılı ilk 6 ayında hayvan yemi, bitkisel yağ, un, kakao-çikolata ile şeker ve şekerli mamuller sektörleri ise en çok ithalat yapan sektörler olarak sıralandı. Toplam ithalatın yüzde 72,7’si, neredeyse 4’te 3’ü bu 5 sektör tarafından gerçekleştirildi. Bu oranın yüksek olması ve geçmiş dönemlere göre artması, ithalatın az sayıda sektörde yoğunlaştığını gösterdi.

Tek başına hayvan yemi sektörü, 2022 yılının ilk 6 ayında 3,191 milyon dolar hacim ile toplam ithalatın yüzde 30,7’sini, yani neredeyse 3’te 1’ini oluşturdu. Bitkisel yağ sektörü, 2021 yılında 3 milyar doları aşan ithalat ile toplam ithalatın yüzde 17,9’unu oluşturmuştu. 2022 yılının ilk yarısında da 1,984 milyon dolar ile toplam ithalatın yine yüzde 19,1’ini oluşturdu.

DIŞ TİCARETTE ÖNE ÇIKAN ÜLKELER

2022 yılının ilk 6 ayına ait dış ticaret verileri ülkeler bazında incelendiğinde en çok ihracat yapılan 5 ülke 1,723 milyon dolarla Irak, 817 milyon dolarla Almanya, 725 milyon dolarla ABD, 692 milyon dolarla Rusya ve 381 milyon dolarla İtalya oldu. Bu 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 35,7’sini oluşturdu.

Reklam

Ülkelere göre en çok ihraç edilen ürünler Irak için dondurulmuş tavuk eti, un, domates salçası, Almanya için fındık içi, ambalajlı fındık, kiraz, ABD için sakızlı jöleli şekerler, elma suyu ve soya fasulyesi oldu.

Ülke bazında ithalat verileri incelendiğinde, 2022 yılının ilk 6 ayında en fazla ithalat yapılan ülkeler Rusya, Brezilya, Ukrayna, Malezya ve ABD oldu. Bu 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 58,9’unu oluşturdu.

Türkiye’nin en fazla ithalat yaptığı ilk 3 ülkeden ikisinin, şu anda savaşta olan Rusya ve Ukrayna olması, aynı zamanda Rusya’nın tüm ithalattaki payının yüzde 28’e yakın olması dikkati çekti. Rusya ve Ukrayna’dan yapılan ithalat ise toplam ithalatın yüzde 37,8’ini oluşturdu. İthalatta öne çıkan ürünler Rusya için buğday, ham ayçiçeği yağı ve dane mısır; Brezilya için soya fasulyesi, kahve ve buğday, Ukrayna için buğday, dane mısır ve ayçiçeği ve oldu.

Okumaya Devam Et
Reklam
Yorum Yapın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İhracat

MADEN SEKTÖRÜNDE İHRACAT YILIN İLK 7 AYINDA 4 MİLYAR DOLARA DAYANDI

Maden sektörü bu yılın ilk yedi ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16,92 artışla 3,85 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi.

Yayınlandı

Tarih

Maden sektörü bu yılın ilk yedi ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16,92 artışla 3,85 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) açıklamasına göre, temmuzda aylık bazda ihracat ise, geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 3,11 artışla 491,6 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Ocak-temmuz döneminde ürün grubu bazında metalik cevherler yüzde 14,03 artışla ilk sırada, ikinci sırada yüzde 2,94 artışla doğal taşlar, üçüncü sırada ise yüzde 33,83’lük artışla endüstriyel mineraller yer aldı. 7 aylık dönemde blok doğal taş ihracatında yüzde 21,15’lik düşüş yaşanırken işlenmiş doğal taş ihracatında yüzde 19,30’luk artış yaşandı. Toplam doğal taş ihracatında yüzde 2,94’lük artış görüldü.

EN FAZLA İHRACAT YAPTIĞI ÜLKE?

Maden sektörünün ocak-temmuz döneminde en fazla ihracat yaptığı ülke, geçen yılın aynı ayına göre değer ve miktar bazında düşüş yaşansa da 829,5 milyon dolarla Çin oldu. Çin’i, miktar bazında yüzde 6,38 düşüş, değer bazında yüzde 18,39 artışla Amerika Birleşik Devletleri takip ederken, Bulgaristan geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 106,57’lik artış, 251,7 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sırada yer aldı.

Doğal taş grubunda ise yedi aylık dönemde en çok ihracat, 295,3 milyon dolarla Amerika Birleşik Devletleri’ne yapıldı. Çin, 242,3 milyon dolarla ikinci, Hindistan 67 milyon dolarla üçüncü sırada yer aldı.

Reklam

“KÜRESEL SORUNLAR İHRACATIN SEYRİNİN NASIL OLACAĞINI BELİRLEYECEK”

Açıklamada görüşlerine yer verilen İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Muhasip Üyesi Vedat Öksüz, temmuz ayında metalik cevherlerde miktar bazında yüzde 33,02 gibi yüksek oranda düşüş yaşandığını ifade etti.

Öksüz, “Her ne kadar parasal değer bazında 7 aylık dönemde yüzde 14,03’lük bir artış olsa da aşağı doğru seyreden talep ve birim fiyatlar, önümüzdeki aylarda bu mal gurubu bazında ihracat rakamlarımızı geriye götürebilir.” ifadelerine yer verdi.

Doğal taşta, işlenmiş ürünlerin payındaki artışın, bu yıl da devam ettiğini kaydeden Öksüz, “Çin’in ‘Sıfır Covid’ tolerans uygulamasından kaynaklı olarak Çinli firmaların temsilcilerinin ülkemize gelememesi, doğal taş blok pazarındaki en büyük alıcımıza olan ihracat rakamlarına ciddi manada negatif etki yapıyor. Sektör, bu açığı işlenmiş mermer ihracatımızdaki artış ile pozitif yöne çevirmeyi başarmış.” değerlendirmesinde bulundu.

Küresel sorunların gelecek dönemde ihracatın seyrinin nasıl olacağını belirleyeceğini ifade eden Öksüz, “Kovid-19’un etkilerinin azaldığı bu dönemde, Amerika ile Çin arasında Tayvan ekseninde oluşan yeni gerilimler, Rusya’nın doğal gazda vanayı elinde tutmasından kaynaklı yakın dönemde enerji fiyatlarında beklenen artışlar, Avrupa’nın ortasında Sırbistan-Kosova gerilimi ve Amerika’da ekonomik durgunluk beklentileri, gelecek dönemde ihracatımızın seyrinin nasıl olacağını belirleyecektir” açıklamasını yaptı.

Reklam
Okumaya Devam Et

İhracat

İSTANBUL SANAYİ ÜRÜNLERİ İHRACATINDA YÜZDE 44,5 PAYA ULAŞTI

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlediği bilgilere göre, İstanbullu şirketlerin dış satımı, geçen ay 2021’in aynı dönemine kıyasla yüzde 3,3 artarak 6 milyar 958 milyon 509 bin dolara çıktı.

Yayınlandı

Tarih

İstanbullu şirketler, geçen ay sanayi sektörü ihracatının yüzde 44,5’ini tek başına üstlenirken, Türkiye’de 14 ilin sanayi ürünleri ihracatı temmuzda 100 milyon doların üzerinde gerçekleşti.

Sanayi şirketleri, küresel ticarette önemli bir konuma sahip olan İstanbul’dan ürünlerini dünyanın dört bir yanına ulaştırıyor.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlediği bilgilere göre, İstanbullu şirketlerin dış satımı, geçen ay 2021’in aynı dönemine kıyasla yüzde 3,3 artarak 6 milyar 958 milyon 509 bin dolara çıktı. Temmuz ayında sanayi sektörü 13 milyar 627 milyon dolarlık ihracata imza atarken, bu dış satımın 6 milyar 59 milyon 233 bin dolarını İstanbullu şirketler gerçekleştirdi. Böylece İstanbullu şirketler, söz konusu dönemde sanayi ürünleri ihracatında yüzde 44,5 paya sahip oldu.

İstanbul’dan temmuz ayında kimyevi maddeler ve mamulleri 1 milyar 197 milyon dolarlık, hazır giyim ve konfeksiyon 1 milyar 115 milyon dolarlık, çelik sektörü 726 milyon 920 bin dolarlık, otomotiv endüstrisi 544 milyon 119 bin dolarlık, demir ve demir dışı metaller 535 milyon 204 bin dolarlık, elektrik ve elektronik 507 milyon 196 bin dolarlık, mücevher sektörü 328 milyon 565 bin dolarlık, tekstil ve ham maddeleri 317 milyon 403 bin dolarlık, makine ve aksamları 227 milyon 251 bin dolarlık, çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri 199 milyon 535 bin dolarlık, iklimlendirme sanayi 178 milyon 184 bin dolarlık, deri ve deri mamulleri 113 milyon 29 bin dolarlık, halı sektörü 37 milyon 191 bin dolarlık, gemi yat ve hizmetleri 24 milyon 268 bin dolarlık ve diğer sanayi ürünleri 7 milyon 363 bin dolarlık ihracat yaptı.

SANAYİ ÜRÜNLERİ İHRACATINDA 100 MİLYON DOLARI AŞAN 14 İL

Reklam

İstanbul’un ardından temmuz ayında en fazla sanayi ihracatı gerçekleştiren ikinci il; 1 milyar 741 milyon dolar ile Kocaeli oldu. Kocaeli’nin ardından 939,6 milyon dolarla Bursa üçüncü sırada yer alırken, İzmir 764,3 milyon dolarlık, Ankara 746,8 milyon dolarlık, Gaziantep 407,7 milyon dolarlık, Denizli 287,8 milyon dolarlık, Sakarya 266,2 milyon dolarlık, Manisa 265 milyon dolarlık ve Hatay 234,1 milyon dolarlık sanayi ihracatı gerçekleştirdi. Aynı dönemde Konya’dan 188,8 milyon dolarlık, Kayseri’den 173,4 milyon dolarlık, Adana’dan 168,9 milyon dolarlık ve Tekirdağ’dan 104,3 milyon dolarlık sanayi ürünleri ihracatı yapıldı.

Böylece Türkiye’nin 14 ilinde geçen ay 100 milyon doların üzerinde sanayi ürünleri ihracatına imza atıldı.

ALMANYA VE ABD ZİRVEDE YER ALIYOR

Türkiye’nin sanayi ihracatının yüzde 44,5’inin gerçekleştirildiği İstanbul’dan geçen ay dünyanın 210 noktasına dış satım yapıldı. İstanbul’un en fazla ihracat gerçekleştirdiği ülkelere bakıldığında, Almanya ve ABD zirvede yer alıyor. İstanbul’dan en fazla ihracat 615 milyon 587 bin dolarla Almanya’ya yapıldı. Almanya’yı, 422 milyon 714 bin dolarla ABD, 399 milyon 721 bin dolarla Birleşik Krallık, 291 milyon 535 bin dolarla Rusya Federasyonu ve 279 milyon 562 bin dolarla İtalya izledi.

Reklam
Okumaya Devam Et

İhracat

İSO: İHRACAT İKLİMİNDE İYİLEŞME SONA ERDİ

Türkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi Temmuz’da 50,0 düzeyinde gerçekleşerek ihracat talep koşullarının değişmediğine işaret etti. Endeks Şubat 2021’den bu yana devam eden iyileşme dönemini sona erdirdi.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi’nin Temmuz 2022 dönemi sonuçları açıklandı. Endekste eşik değer olan 50,0’nin üzerinde ölçülen tüm rakamlar ihracat ikliminde iyileşmeye, 50’nin altındaki değerler ise bozulmaya işaret ediyor.

İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi, Temmuz’da 50,0 düzeyinde gerçekleşerek ihracat talep koşullarının değişmediğine işaret etti. Endeks Haziran ayındaki 51,8 seviyesine göre azalarak ihracat ikliminde Şubat 2021’den bu yana devam eden iyileşme dönemini sona erdirdi.

Türk imalatçılarının önemli ihracat pazarları arasında talep artışının ana kaynağı, petrol dışı aktivitenin keskin şekilde artmaya devam ettiği Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) oldu. Bu artış son yedi ayda görülen en yüksek seviyeye ikinci kez ulaştı. Diğer Orta Doğu ülkelerine bakıldığında, Katar ve Suudi Arabistan’daki güçlü büyümeye karşın Mısır ve Lübnan’da ekonomik aktivite yavaşladı.

Reklam

AVRUPA KARMAŞIK BİR TABLO ÇİZDİ

Avrupa ise üçüncü çeyreğin başında üretim açısından karmaşık bir tablo çizdi. Birleşik Krallık, İspanya, Fransa ve Hollanda’da büyüme devam etmekle birlikte bu ülkelerin tamamında ivme kaybetti. Buna karşılık Almanya, İtalya, Polonya ve Yunanistan’ın üretimi temmuz ayında düşüş gösterdi. Toplam yüzde 9’luk payıyla Türk imalat sanayi ihracatının en büyük pazarı konumunda bulunan Almanya’da ekonomik aktivite yıl başından beri ilk kez azaldı ve söz konusu azalış Covid-19 salgınının ilk dalgasından bu yana en yüksek oranda gerçekleşti. ABD’de de özel sektör aktivitesi yeniden daralmaya geçti. Üretim iki yıldan biraz uzun bir süredir ilk kez düşüş kaydetti ve söz konusu düşüş Mayıs 2020’den beri en yüksek oranda gerçekleşti.

ÇİN’DE ÜST ÜSTE İKİNCİ AY ARTIŞ

Orta Doğu dışında en hızlı üretim artışları Asya’da kaydedilirken büyüme Hindistan, Singapur ve Tayland’da belirgin gerçekleşti. Çin, salgına yönelik kısıtlamaların gevşetilmesinin ardından ekonomik aktivitede üst üste ikinci ay artış kaydetti.

Üretimdeki en keskin düşüş ise Polonya’da gerçekleşti. Tayvan, Kenya ve Çek Cumhuriyeti’nde de talep belirgin yavaşlama gösterdi.

Reklam

İstanbul Sanayi Odası Türkiye İhracat İklimi Endeksi hakkında değerlendirmede bulunan S&P Global Market Intelligence Ekonomi Direktörü Andrew Harker, şunları söyledi: “Küresel ekonomi, enflasyonist baskıların talep üzerinde oluşturduğu olumsuz etkiyi temmuzda hissetmeye devam etti ve böylece ana ihracat pazarlarından bazıları daralma bölgesine geçti. Zayıflıkta özellikle Avrupa ve ABD belirleyici olurken aktivitenin güçlü şekilde artmaya devam ettiği Orta Doğu’nun mevcut durumda Türk imalatçıları açısından yeni iş fırsatlarının başlıca kaynağı haline gelebileceği görülüyor.”

Okumaya Devam Et

web tasarımı

Reklam

Trendler

Copyright © 2022 Sanayi Gazetesi - Tüm hakları saklıdır.