Tefenni ilçesindeki ovada tarım arazisi, tavuk çiftliği ve seralarıyla, ziraat mühendisi ve veteriner hekim tabanlı öğretmenleriyle 1969 yılından beri tarım ve hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı alanlarında öğrenci yetiştiren okul, bünyesinde kurulan döner sermaye işletmesiyle de bölgenin ekonomisine katkı sağlıyor.
Modern tarım ve hayvancılığı uygulamalı öğrenen okuldaki 131 öğrenci, aynı zamanda Tarım Kredi Teknoloji AŞ’nin okulda kurduğu Akıllı Tarım Atölyesi’nde de tarım teknolojilerine yönelik TÜBİTAK ve TEKNOFEST projeleri geliştiriyor. Tefenni Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü İbrahim Çetin, 1969’da okulun dönemin Tarım Bakanlığına bağlı zirai işletme ve çiftçi eğitim merkezi olarak açıldığını söyledi.
Okulda tarım ile hayvan sağlığı yetiştiriciliği alanı olduğunu belirten Çetin, hayvan sağlığı yetiştiriciliği kapsamında kurulan çiftlikte 600 tavuk bulunduğunu dile getirerek, “Gezen tavuk yumurtası yetiştiriyoruz. Ürettiğimiz yumurtaları pansiyonlu okullara ve ilçe halkına satıyoruz. Öğrencilerimiz çiftlikte tavukçuluğu öğreniyorlar” dedi.
Çalışan Öğrenci ve Öğretmenlere Kar Payı Ödeniyor
Tarım alanında 380 dekar arazilerine öğrencilerle bu sezon arpa ve buğday ekimi yaptıklarını anlatan Çetin, “Öğrencilerimiz mahsulün hazırlığından, ekim süreci ve hasat dönemine kadar üretimin her aşamasında görev alıyorlar. Elde ettiğimiz ürünleri döner sermaye aracılığıyla satıyoruz. Mevzuata göre cirodan yüzde 5’er öğrenci ve çalışan öğretmen ve yöneticilere kar payı ödüyoruz” ifadelerini kullandı.
700 Bin Lira Ciro
Öğrencilerin hem modern çiftçiliği öğrendiğine hem de emeklerinin karşılığını aldıklarına dikkati çeken Çetin, “Geçen hasat sezonunda 700 bin lira ciromuz vardı. Önümüzdeki dönem 1 milyon lirayı geçmeyi hedefliyoruz. Bu okula gelen öğrenciler tarım ve hayvancılığın inceliklerini öğreniyor. Çiftliğimizde ürettiğimiz gezen tavuk yumurtası da çok talep görüyor. Bazen talebe yetişemiyoruz. Arpa ve buğdayı da tohumunu aldığımız Tarım Kredi Kooperatifine satıyoruz. Kar payı dağıttığımız için öğrencilerimiz işi öğrenmek için daha fazla heves ediyor, çaba gösteriyor. Öğrencilerimizde isteksizlik görmüyoruz. Hem öğreniyorlar hem de para kazanıyorlar” diye konuştu.
Susuz ve Topraksız Tarım Çalışmaları
Tarım Alanı Şefi ve Ziraat Yüksek Mühendisi Tayfur Ünal da öğrencilerle geleneksel tarımın yanında susuz ve topraksız tarım alanında çalışma yürüttüklerini aktardı. Öğrencilerin yağmur, toprak, nem sensörleri üzerine blok yazılımlar da yaptıklarını anlatan Ünal, “Amacımız öğrencilerimizi, mezun olunca ara eleman değil, aranan eleman konumuna getirmeye çalışıyoruz. Ülkemizdeki tarım sorunlarına yönelik yeni fikirler ve çözümler üretmeye çalışıyoruz” ifadelerini kullandı.
Öğrencilerin Düşünceleriyse Olumlu
11. sınıf öğrencisi Mehmet Taktak da okulda 6 TÜBİTAK, 5 TEKNOFEST projesi yürüttüklerine değinerek, “Örneğin, bir projede tarım arazisinde çıkan yabancı otları ilaçsız azaltmaya yönelik otonom bir cihaz üretiyoruz. Yakında modellemesini yapacağız.” dedi.
Tavuk çiftliğiyle ilgilenen öğrenci Ezgi Naz Tosun da yerli tavuk ırklarıyla çalıştıklarını dile getirerek, “Tavuk hastalıklarını ve bakımını, kümes kurulumu öğreniyoruz. Tavuklarımızı günlük yemliyoruz. Hayvanlara sakin ve stressiz bir ortam oluşturuyoruz. Günlük 500 civarında yumurta üretiyoruz. Hayvanları sevdirmeye yönelik bir okul. Okulumuz bizi hayvanlarla iç içe hayata hazırlıyor.” diye konuştu.