Otomotiv sanayisindeki gelişmeler hakkında konuşan Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, dikkat çeken mesajlar verdi. Saydam, Türkiye’nin otomotiv üretiminde dünyadan yüzde 1.7’lik pay aldığını vurgulayarak, “İç pazardaysa dünyada 19’uncu sıradayız. Dünyadaki gayrisafi milli hasıladan Türkiye’nin almış olduğu pay ise binde 8. Genelden aldığımızdan paydan çok daha fazla otomotivde payımız var dünya üretimi açısından. Türkiye bir otomotiv ülkesidir” dedi.
Önümüzdeki dönemin gündem maddesinin taleplerde gerileme olacağının kaydeden Saydam, “Türkiye otomotiv üretiminde bu seneyi dünyada bir sıra yukarıda tamamlayacak. 2023’te ise Türkiye’nin 2 basamak gerileyeceği öngörülüyor” değerlendirmesinde bulundu.
TEDARİK SANAYİSİ OLUMLU YOL ALIYOR
Saydam, tedarik sanayisinin yılın ilk 6 ayını olumlu şekilde geride bıraktığını belirterek, “Bu 6 ayı, otomotiv tedarik sanayisi olarak iyi kapattık. 6.5 milyar dolarlık ihracatla kapattık. Euronun dolar karşısında değer kaybetmesine rağmen 13 milyar doları yıl sonu için öngörebiliyoruz. Ancak, 14 milyar dolar ihracat yapılması esas hedefimiz” dedi.
Dünyada otomotiv talebinin düşmeye başladığına işaret eden Saydam, “Önümüzdeki dönemin çok önemli gündem maddesi talep olacak. Çünkü şu ana kadar hep arzda sorun vardı. Ülkemiz 2021’e göre dünyadaki araç üretimi açısından bir sıra 2022’de yükselmiş durumda. Ukrayna krizi nedeniyle Rusya’daki otomotiv üretiminin neredeyse durma noktasına gelmesi, Rusya’ya basamak kaybettirdi. Türkiye otomotiv üretiminde bu seneyi bir sıra yukarıya çıkarak tamamlayacak. 2023 için ise uluslararası çevrelerde Türkiye’nin 2 basamak gerileyeceği varsayılmakta” bilgisini paylaştı.
‘İÇ PAZARIN POTANSİYELİ GERÇEĞE DÖNÜŞMEDİ’
Araç satışlarında ise Türkiye’nin dünyada bir sıra gerileyerek 19’uncu sıraya gerilediğini kaydeden Saydam, “Bizim hep bahsettiğimiz çok önemli bir şey var, o da Türkiye’nin potansiyeli. Araç kullanımında kişi başına düşen araç sayısı düşük. Bundan dolayı iç pazar büyük bir potansiyel barındırıyor. Görüyoruz ki bu potansiyeli ne yazık ki hala gerçeğe dönüştürmüş değiliz” diye konuştu.

Türkiye’nin araç üretiminde dünyada 12’inci sırada olduğunu aktaran Saydam, “Dünyadan yüzde 1.7’lik pay almaktayız. İç pazardaysa 19’uncu sıradayız. Dünyadaki gayrisafi milli hasıladan Türkiye’nin almış olduğu pay ise binde 8. Genelden aldığımızdan paydan çok daha fazla otomotivde payımız var dünya üretimi açısından. Altını çizmek istiyorum; Türkiye bir otomotiv ülkesidir” ifadelerini kullandı.
17 ÜLKE ELEKTRİKLİ OTOYA YATIRIM YAPIYOR
Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 17 ülke elektrikli araçlara yatırım yapıyor. En fazla yatırım yapan ülkelerin başında ise Çin, ABD, Japonya, Almanya, Fransa, Hindistan geliyor. Otomotiv dünyasında büyük bir değişim yaşanıyor. İçten yanmalı motorlu otomobiller yerini hibrit ve elektrikli otomobillere bırakıyor.
Otomotiv markaları 2030’a kadar içten yanmalı motor üretimini sonlandırmayı ve yerine elektrikli araçlarını üretmeyi planlıyor. Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 17 ülke elektrikli araçlara yatırım yapıyor. En fazla yatırım yapan ülkelerin başında ise Çin, ABD, Japonya, Almanya, Fransa, Hindistan, İsveç geliyor. Son yıllarda Türkiye’de de benzer bir değişim görülüyor. Türkiye’de üretim yapan fabrikaların hemen hepsi hibrit otomobiller üretmeye başladı. Sırada elektrikli araçlar var. Ford Otosan elektrikli Ford e-Transit’i nisanda bantlardan indirdi. Türkiye’nin otomobili Togg ise geçen hafta Gemlik’te inşaatı biten fabrikasında elektrikli C-SUV modelinin deneme üretimine başladı.
ELEKTRİKLİ DÖNÜŞÜM
Otomotiv tedarik firmaları da boş durmuyor. Elektrikli dönüşüme hazırlanıyor. Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, elektriklifikasyonun her zaman gündemlerinde olduğunu belirterek, “Tedarik sanayicileri olarak hedefimiz şu anda yakalamış olduğumuz bir aracın yüzde 80’ini üretebilme yetkinliğimizin 2030’da da aynı şekilde olması” dedi. Elektrikli dönüşüm konusunda bir adım önde olan markaların, Türkiye’de partner arayışı içinde olduğunu ifade eden Saydam, şunları söyledi: “Türkiye’de şu anda başlayan yatırımların yakın zamanda arkasının geleceğini öngörüyoruz. Zaten yoğun görüşmeler var. Bunun olumlu sonuçlarının önümüzdeki dönemde yatırım olarak döneceğini biliyoruz.”
691 MODEL YOLLARA ÇIKACAK
Dünyadaki 114 marka 2030’a kadar 691 yeni elektrikli modelini yollara çıkarmayı hedefliyor. Toyota’nın 51, Stellantis’in 33, BMW’nin 31, Volkswagen Grubu’nun 29, Hyundai’nin 25, Honda’nın 25, Mercedes-Benz’in 25, Hyundai’nin 23, Renault’nun 18 elektrikli model yatırım bulunuyor. Otomotiv markalarının yanı sıra start-up firmaları da elektrikli araç işine girdi. TAYSAD Başkanı Saydam, “Sadece Çin’de start-up olarak şu anda hiç araç üretmemiş ve ilk araç üretimini de elektrikli olarak planlayan 500’ün üzerinde start-up olduğu tahmin ediliyor. Elektrikleşme son zamanlarda olduğu gibi ana odak noktası olacak” dedi.