TEKNOFEST Mavi Vatan’ın parlayan yıldızı: Kuara Roket Takımı

Türk mitolojisinden ilham alan “Kuara” takımı, Teknofest Mavi Vatan Yarışması’nda su altı roket aracı projesiyle büyük beğeni topladı. 3D baskı teknolojisini kullanarak maliyetleri düşüren ve projeyi başarıyla tamamlayan ekip, jüri onayını alarak gelecek için umut vaat etti.
TEKNOFEST Mavi Vatan'da parlayan yıldızı: Kuara Takımı TEKNOFEST Mavi Vatan'da parlayan yıldızı: Kuara Takımı

Teknofest’te dikkatleri üzerine çeken Kuara takımının ismi, merak uyandıran bir hikayeye sahip. Takımın lideri, isimlerinin Türk mitolojisinde yıldırım, şimşek ve gök gürültüsünü kontrol eden ilahi bir varlık olan Kuara’dan geldiğini belirtiyor. Bu etkileyici ismi, geçtiğimiz yıl katıldıkları orta irtifa roket yarışmasında seçtiklerini ve başarılarını bu isimle sürdürmeye devam edeceklerini dile getiriyorlar. Sanayi Gazetesi muhabiri Mustafa Ayabakan, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı ve Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) iş birliğiyle İstanbul Tersanesi Komutanlığı’nda 28–31 Ağustos 2025 tarihlerinde gerçekleştirilen TEKNOFEST Mavi Vatan’da yer alan KGM KUARA SAR takımının standını ziyaret ederek yapılan çalışmalar hakkında bilgi aldı.

Gazi Üniversitesi öğrencilerinden oluşan KGM KUARA SAR takımı, uluslararası arenada Türkiye’yi temsil etmeye hazırlanıyor. Elektrik Elektronik, Bilgisayar ve Makine Mühendisliği bölümlerinde lisans eğitimi gören 13 öğrenci ve 1 danışmandan oluşan takım, otonom bir su altı aracı geliştirerek dikkatleri üzerine çekiyor. Takım kaptanlığını Cuma Deniz Işık’ın üstlendiği ekip, Navtronik ve Mekanik olmak üzere iki birimden oluşuyor. Takım içi koordinasyon, maliye, sponsorluk ve donanım tasarımından sorumlu olan Işık, aynı zamanda komponent seçimi ve güç dağıtım sistemleri konularında da görev alıyor. Navtronik biriminin liderliğini Mehmet Kıcır yapıyor. Bu birim, deniz elektroniği alanında faaliyet göstererek devre tasarımı ve üretimi, algoritma oluşturma ve uygulama, güç dağıtımı ve navtronik hazne tasarımı gibi kritik süreçleri yönetiyor. Mekanik biriminin başında ise Hüseyin Oğuz ve Tuna Sezer Eyüboğlu yer alıyor. Sızdırmazlık ve denge (sefhiye) kriterlerini esas alarak çalışan ekip, su altı aracının mekanik çizim ve üretim aşamalarından sorumlu. Tasarlanan aracın hem negatif dengeye sahip olması hem de sızdırmazlığı sağlaması için doğru malzeme seçimi yapıyorlar. Aynı zamanda yönelim özelliğini de göz önünde bulundurarak kanat ve pervane tasarımları üzerinde de yoğun bir şekilde çalışıyorlar.

KGM Kuara takımı, Mavi Vatan Yarışması’na tamamen kendi imkanlarıyla tasarlayıp ürettikleri su altı roket aracıyla katıldı. Yarışma, onlar için adeta bir tecrübe ve deneyim maratonu oldu. Projelerinin tüm görevlerini eksiksiz tamamlamak için alanda yoğun bir çalışma temposu sergileyen ekip, mesailerinin yetmediği zamanlarda bile yurtlarında sabahlara kadar çalıştıklarını söylüyor. Başarıya olan inançlarının, bu zorlu süreci keyifli hale getirdiğini vurguluyorlar.

Kuara’nın projesi, bir su altı roket aracı. Ekibin en çok dikkat çeken özelliği, üretim aşamasında eklemeli imalat yöntemlerinden olan 3D baskıyı kullanmaları oldu. PETG filament kullanarak hem çevre dostu bir yaklaşım sergileyen hem de üretim maliyetlerini önemli ölçüde düşüren ekip, bu sayede diğer üretim yöntemlerine kıyasla çok daha fazla prototip üretebildi. Toplamda 5 adet araç basarak en uygun tasarımı elde ettiklerini belirten ekip üyeleri, geleneksel yöntemlerle aynı bütçeyle sadece tek bir gövde ortaya çıkarabileceklerini, oysa 3D baskı sayesinde hataları anında revize etme imkanı bulduklarını dile getiriyorlar. Aracın iki temel görevi vardı: ilki, su altında 50 metre ilerleyip 180 derece dönerek başlangıç noktasına geri dönmek; ikincisi ise, yunusun hareketini taklit ederek su yüzüne çıktığı anda burun konisini açarak roketi fırlatmaktı.

Toplam 13 üye ve 1 danışmandan oluşan Kuara takımı, Navtronik ve Mekanik olmak üzere iki birimden oluşuyor. Navtronik birimi, deniz elektroniği alanında devre tasarımı, üretim, algoritmaların oluşturulması ve güç dağıtımı gibi kritik görevleri üstleniyor. Mekanik birimi ise, aracın negatif sefhiyede kalmasını ve su sızdırmazlığını sağlamak için doğru malzeme seçimini yaparak araç tasarımını tamamladı. Ayrıca aracın manevra kabiliyetini sağlamak amacıyla kanat ve pervane tasarımlarında da aktif rol oynadılar.

Ekip, projenin en zorlu aşamalarından birinin üretim süreci olduğunu belirtiyor. 3D baskı yöntemi nedeniyle bir aracı üretmek yaklaşık 4 gün, su altına inmeye hazır hale getirmek ise yaklaşık 1 haftalık bir süreç gerektirdi. Tasarım aşamasında ise özellikle kanat ve entegrasyon parçalarında zorluklar yaşadıklarını ifade ediyorlar. Su altında yaptıkları detaylı analizlerle en uygun kanat tasarımını bulana kadar defalarca deneme yaptıklarını söylüyorlar. En büyük sorunlardan biri de kanatların şaft kısımlarında oluşan ve su sızdırmazlığını tehdit eden küçük bir delikti. Bu sorunu kendi buldukları çözümlerle aşarak, hareketli parçalarda bile tam bir sızdırmazlık sağlamayı başardılar.

Kuara takımı, projelerinin kendileri için oldukça olumlu sonuçlandığını söylüyor. Alanda 3 hakem onayı ve sefhiye onayını başarıyla aldıklarını belirten ekip, bu süreçte su altı dünyasına ilk adımlarını atarak zorlu ama bir o kadar da deneyim dolu bir yıl geçirdiklerini ifade ediyor. Gelecek yıllarda bu tecrübelerle çok daha başarılı bir süreç geçireceklerine inançları tam.

Kaynak: Sanayi Gazetesi

Yorum Yap

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

5 × three =