Toyota şirketinin kurucusu Sakichi Toyota’nın torunu olan mevcut başkan Akio Toyoda yönetiminde küresel pazar liderlerinden biri olan Toyota Motor Company için sıkıntılar devam ediyor.

Sadece Mayıs 2024’te Toyota, küresel iklim lobiciliğinde en kötü otomobil üreticisi olarak bir kez daha taç giydi ve InfluenceMap’in yıllık iklim politikası katılım sıralamasında alt sıralardaki yerini sağlamlaştırdı.

UYARLANMIŞ ELEKTRİFİKASYON
Daha geçen hafta, Toyota ve diğer Japon otomobil üreticileri Subaru ve Mazda, yeni nesil içten yanmalı motorlar geliştirme taahhüdünü, entegre elektrikli araç bileşenleri ile “elektrifikasyona uyarlanmış” olarak açıkladılar.

EMİSYON SERTİFİKALARINDA SAHTECİLİK
Toyota, büyüyen küresel BEV pazarına yetişmeye çalışırken, son zamanlarda Japonya’da bir dizi sertifikasyon sorunuyla karşı karşıya kaldı. 2022 yılında Toyota Grubu iştiraki Hino Motors emisyon sertifikalarında sahtecilik yaptığı için yakalandı.

GÜVENLİK TESTLERİNDE HİLE
Geçen Aralık ayında, Toyota’nın minicar iştiraki Daihatsu’nun yan çarpışma güvenlik testlerinde hile yaptığı ortaya çıktı. Bu durumun ardından, Daihatsu’nun küresel sevkiyatları askıya alınmak zorunda kaldı ve 300 bin aracın geri çağrılmasına neden oldu. Bu durum, şirketin itibarını zedeledi ve güvenlik standartlarına olan güveni sarsıcı bir etki yarattı. Daihatsu, sorunun çözümü için gerekli adımları atarak, gelecekte benzer skandalların yaşanmaması için önlemler almaya devam ediyor. Toyota’nın bu tür skandallardan ders çıkararak, güvenilirliklerini korumak ve tüketicilerin güvenini kazanmak için daha fazla çaba göstermesi bekleniyor.

10 MODELİN SEVKIYATI DURDU
Geçtiğimiz ocak ayında Toyota, motorlarının uygunsuz beygir gücü ve tork testlerine tabi tutulduğu tespit edilince, on modelin küresel sevkıyatını durdurmak zorunda kaldı. Yönetim Kurulu Başkanı Akio Toyoda, Toyota Grubu’nun 17 markasını bir araya getirerek benzer ihlallerin tekrarlanmaması için test prosedürlerini sıkı bir şekilde takip edeceklerini açıkladı.

HİSSE YATIRIMCILARI TOYODO’YU İSTEMİYOR
Aylar sonra, başkanın markası aynı çapraz ateşin içinde kaldı ve hissedarlar artık Toyoda’nın gitmesini istiyor

MAZDA, HONDA, YAMAHA VE SUZUKI…
Automotive News Europe tarafından yayımlanan bir rapora göre Toyota Motor, güvenlik testleri de dahil olmak üzere uygunsuz araç doğrulama verileri nedeniyle en az üç modelin sevkıyatını durdurmak zorunda kaldı. Japonya Ulaştırma Bakanlığı’nın Pazartesi günü yaptığı açıklamaya göre Mazda, Honda, Yamaha ve Suzuki de benzer ihlaller nedeniyle ceza aldı.

6 TESTTE İHLAL
Bakanlığın doğrulama ihlallerini açıklamasının ardından Toyota Yönetim Kurulu Başkanı Akio Toyoda bir basın toplantısı düzenleyerek özür diledi. Ancak Japon otomotiv devi tarafından gerçekleştirilen on binlerce testten sadece altısında ihlal tespit edildiğini söyledi.

ÖZÜR DİLEDİ
Toyoda, rapor edilen sorunların birçoğunun Japonya’da sertifikasyon için bakanlığın gerektirdiğinden daha yüksek güvenlik test standartlarından kaynaklandığını belirtti. Yine de Toyota’nın on yılı aşkın süredir başkanlığını yürüten kişi pişmanlığını dile getirerek şu sözleri sarf etti: ”Araçlar doğru sertifikasyon sürecinden geçmeden üretildi ve satıldı. Gerçekten çok üzgünüm.”

Toyoda, araçların kullanımının hala güvenli olduğunu belirtse de, otomobil üreticisinin bu sorunlar ortaya çıkmadan önce Ulaştırma Bakanlığı’ndan gerekli izinleri almadığı ve düzenleyicilerin talep ettiği özelliklere göre yeniden test yapmadığı ortaya çıktı.

2 HİSSEDAR İSYAN ETTİ
Bugünkü tartışma, Toyota ve Başkan Toyoda’yı çevreleyen son tartışma gibi görünüyor ve en az iki büyük hissedar vekalet grubu için bardağı taşıran son damla olabilir. Bu hissedarlar Glass Lewis & Co. ve Institutional Shareholders Services (ISS) olarak belirtiliyor.

ŞİRKET AHLAKI
Gruplar, Başkan Toyoda’nın şirket yönetim kuruluna yeniden atanmasına karşı çıkıyorlardı ve şimdi de Toyota’nın liderine olan güvenlerini daha da azaltarak, kişisel olarak bu kamuya açık sorunlardan ve şirket ahlakına yardım etmekten sorumlu tutulması gerektiğini ifade ediyorlar.

BAKANLIK SEVKİYATLARI DURDURUYOR
Toyota, yasaları ihlal eden sıfır performans sorunu yaşayan araçlarının Avrupa ve Japonya’da kullanımının durdurulmasına gerek olmadığını belirtti. Ancak bakanlık ile işbirliği yaparak sevkiyatları durdurma kararı aldı.

TOYODA’NIN BAŞKANLIK GÖREVİ DEVAM EDECEK Mİ?
Toyota’nın bu ay yıllık hissedarlar toplantısı var ve Toyoda’nın şirketteki gelecekteki rolü şüphesiz tartışmaya açık olacak.