Türk armatörler, pandemi ve Rusya – Ukrayna savaşından kaynaklı küresel denizyolu taşımacılığında yaşanan konteyner krizini avantaja çevirerek, gemi ihtiyacını değerlendirdi. Bu yıl yüzde 10’un üzerinde büyüyen filo, küreselde ilk 10’a girme hedefine de bir adım daha yaklaştı.
Filo Büyüme Hızında Yüzde 10 Artış Bekleniyor
Deniz Ticaret Odası’ndan (DTO) alınan verilere göre, bu yılın ilk yarısında Türk denizcilik filosu yüzde 9.43 büyüme ile 33 milyon 574 DWT’ye ulaştı. Yapılan gemi yatırımları değerlendirildiğinde ise 2022’de toplam filoda büyümenin yüzde 10’un üzerine çıkacağı öngörülüyor. Dünya ticaret filosu ise yılın ilk 6 ayında sadece yüzde 1.6 büyüme gerçekleştirerek 2.1 milyar DWT’ye ulaştı.
Kuru yük alımlarında navlunlardaki gerilemeye paralel gemi fiyatlarının düşmesi etkili olduğuna değinen Gemi Brokerleri Derneği Başkanı Semih Dinçel, tankerde günlük kazançların geçen yıla göre 5 kattan fazla yükselmesi yatırım iştahını arttırdığını söyledi. Türkiye’nin önde gelen gemi brokerlik şirketlerinden Pelikan Denizcilik’in ortağı Meltem Süloğlu, “Türk armatörler bu talebi çok doğru okudular ve tanker yatırımlarını tam zamanında yaptılar” açıklamasında bulundu.
Türk Denizcilik Şirketlerinden Filo Atağı
2022’nin filo yatırımlarını hızlandıran büyük gruplar arasında yer alan Beşiktaş Denizcilik, filosuna 5 tanker ekledi. Böylece şirketin filosundaki gemi sayısı 30’a çıktı. Türkiye’nin tekstil devlerinden Bekmezci Ailesi de denizcilikte hızlı büyüyor. Beks, bu yıl dünyanın en fazla ikinci el gemi alan oyuncularından biri oldu. Ali Bekmezci liderliğindeki şirket, Şubat 2021’den bu yana 10 adet dökme yük gemisi ve 15 adet tanker satın aldı. Sabancı Holding’in denizcilik şirketi Yasa, yeni inşa gemilerle filoyu büyütüyor. Yasa, Çin’deki bir tersaneye sipariş ettiği 3 kuru yük gemisini teslim almasından sadece 5 ay sonra 2025’te teslim almak üzere 3 yeni gemi siparişi 2025’te teslim almak üzere daha verdi. Ciner Denizcilik, bu yılın ikinci yarısında Çin’deki özel bir tersane olan Jiangmen Nanyang Ship Engineering’e her biri yaklaşık 30 milyon değerinde olan ve 2024 yılında teslim edileceği bilinen her biri 40 bin DWT’lik 4 dökme yük gemi siparişi vermişti.
Tankerlerin günlük kazançları geçen yıla göre 5 kattan fazla arttı. Artan navlun tanker gemilerin fiyatlarında da rekor yükselişe neden oldu. Nisan 2022’den bu yana ikinci el tanker fiyatları yüzde 100’e yakın arttı. Brokerlerin verdiği bilgiye göre, Nisan ayında 12 milyon dolara satılan bir MR tankerinin fiyatı aralık ayı itibarıyla yaklaşık 23 milyon dolara yükselmiş durumda.
Gemi Fiyatları Düşecek
Navlundaki gerilemeye paralel kuru yük gemi fiyatlarındaki düşüşün devam ettiğini ancak, henüz en dip seviyeye gelmediğini öngören Türk Armatörler Birliği Başkanı Cihan Ergenç, “Mart ve şubat aylarından sonra kuru yük yatırımı yapmanın daha doğru olacağını düşünüyorum. Çünkü gemi fiyatlarının daha da düşeceğini öngörüyorum. Gemileri doğru zamanda alıp, satmak çok önemli” dedi.
İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) Başkanı Tamer Kıran ise küreselde ilk 10’a girme hedefi ne ulaşabilmek için sektöre yönelik desteklerin artırılması gerektiğini vurguladı. Kıran, sektörün filo büyüklüğünde önümüzdeki 10-15 yılda 50 milyon DWT’yi aşarak dünya sıralamasında ilk 10’a girmeyi hedeflediğini aktardı.