Türkiye de 6. nesil savaş uçağı çalışmalarına başlamıştı! ABD’de yeni savaş uçağı krizi

ABD Hava Kuvvetleri sekreteri 6. nesil savaş uçağının üretiminin kolay olmayacağını F-35’den daha maliyetli olduğunu söyledi.

ABD Hava Kuvvetleri sekreteri, Defense News’e verdiği özel röportajda, ABD Hava Kuvvetleri’nin yeni nesil gelişmiş bir savaş uçağı üretme programından vazgeçmediğini ancak maliyetleri kontrol altına almak ve planlanan insansız hava aracı kanat adamlarını daha iyi entegre etmek için yeniden tasarlanması gerektiğini söyledi.

Bakan Frank Kendall ayrıca, yenilenen Yeni Nesil Hava Hakimiyeti savaş uçağı platformunun, fiyatını düşük tutmak amacıyla başlangıçta amaçlananlardan daha az karmaşık, daha küçük bir motorla üretilebileceğini söyledi. Kndall 28 Haziran’da ” Yeni Nesil Hava Hakimliği sistem ailesi konsepti canlı ve iyi durumda,” dedi. “Size NGAD platform tasarım konseptine baktığımızı ve bunun doğru konsept olup olmadığını göreceğimizi söyleyebilirim. … Daha az maliyetli bir şey yapıp orada bazı tavizler verip veremeyeceğimize bakıyoruz.” NGAD’nin 2030’larda F-22 Raptor savaş uçağı filosunun yerini alması amaçlanıyor. Uçuş koşulları değiştikçe en verimli konfigürasyona geçebilen uyarlanabilir motorlara sahip mürettebatlı altıncı nesil bir savaş uçağını içeren son derece gizli bir programdır. Bu çaba ayrıca otonom drone kanat adamlarını (işbirlikçi savaş uçağı veya CCA olarak bilinir) ve jetin uydularla ve diğer uçaklarla bağlantı kurma yeteneğini geliştiren son teknoloji sensörler, silahlar ve teknoloji gibi diğer yeni sistemleri de gerektiriyor.

Hava Kuvvetleri’nin üst düzey yetkilileri, beşinci nesil F-35 jetlerinin kabiliyetlerinin ötesinde uçakları da içeren böyle bir ağın savaşları kazanmak için gerekli olduğunu defalarca vurguladılar. Hava Kuvvetleri’nin plan ve programlardan sorumlu yardımcı genelkurmay başkanı olan emekli Korgeneral Richard Moore, Nisan 2023’te ” 2030’ların başına ve ortasına kazanabilecek bir güçle girebilmek için altıncı nesil bir savaşçıya, yani NGAD’a ulaşmamız gerektiği bizim için çok açık” demişti. Ancak böyle bir sistemin fiyat etiketi uzun zamandır yaklaşan bir engel teşkil ediyor ve son haftalarda NGAD’nin nakit sıkıntısı çeken Hava Kuvvetleri’nin 2026 mali yılı bütçesini hazırlamasıyla tehlike altında olabileceğine dair söylentiler dolaşıyor. Hava Kuvvetleri şu anda nükleer üçlüsünün iki pahalı ayağını modernize etme sürecinde, artan personel maliyetleriyle karşı karşıya kalırken ve Mali Sorumluluk Yasası’nın 2025 mali yılı bütçe sınırlamalarının sonuçlarıyla uğraşırken bile.

Haziran ayındaki bir Hava ve Uzay Kuvvetleri Derneği etkinliğinde, Hava Kuvvetleri Komutanı General David Allvin, hizmetin sıkı bütçeleri göz önüne alındığında NGAD ile devam edip edemeyeceği sorulduğunda kaçamak cevaplar verdi. Daha sonra muhabirlere, hizmetin programla hangi yolu izleyeceğini hâlâ düşündüğünü söyledi. Kendall ayrıca Aviation Week’e yaptığı açıklamada , hizmetin rekabet eden önceliklerin artması nedeniyle 2026 mali yılı harcama planlarını yeniden gözden geçirmek zorunda kaldığını ve baskın hava gücü sağlamak için gerekli sistem karışımını belirlemesi gerektiğini söyledi. Pentagon’daki Defense News ile yaptığı röportajda Kendall, NGAD’nin artık tek bir F-35 Ortak Saldırı Uçağı’nın yaklaşık üç katı kadar maliyetli olmasının beklendiğini söyledi. F-35’lerin maliyeti yaklaşık 80 milyon ila 100 milyon dolar arasında olduğundan, bu NGAD’nin fiyat etiketinin her biri için 300 milyon dolara yaklaşabileceği anlamına geliyor ve potansiyel filosunun boyutunu büyük ölçüde sınırlayacaktır. “Çok pahalı bir platform,” dedi Kendall. “Bu, kabaca bir F-35’in maliyetinin üç katı ve biz bunu ancak az sayıda karşılayabiliyoruz.”

NGAD için hedef maliyetin ne olduğu sorulduğunda Kendall, Hava Kuvvetleri’nin böyle bir hedef koymak için henüz yeterince ilerlemediğini söyledi – ancak kıkırdayarak ekledi: “İdeal olarak, bunu bir F-35’ten daha aza veya en azından bir F-35 civarında bir maliyete düşürmek istiyorum. F-35’ler, bildiğiniz gibi, ucuz uçaklar değil.” Kendall, Hava Kuvvetleri’nin yeni nesil mürettebatlı bir savaş uçağı platformu inşa edeceğini yineledi ve bunun Havacılık ve Uzay Yenilik Girişimi için geliştirilen teknolojilere dayanacağına inandığını söyledi. Bu girişim, Kendall’ın Pentagon’un satın alma şefi olarak önceki görevinde başlattığı ve Savunma İleri Araştırma Projeleri Ajansı’nın başlangıçta Hava Kuvvetleri ve Donanma ile birlikte yönettiği, prototip X uçakları ve nihayetinde mevcut NGAD çabasına yol açan yeni nesil bir motor geliştirmek için bir stratejiydi.

Kaynak: Sanayi Gazetesi