Türkiye’de yaşanan UH-1 helikopteri kazaları neler?

Isparta’da meydana gelen helikopter kazası sonrasında UH-1 helikopteri dikkat çekmeye başladı. İşte Türkiye’de meydana gelen UH-1 helikopteri kazaları…
UH-1 UH-1

Bugün Isparta’da meydana gelen helikopter kazası sonucunda 6 askeri personel şehit oldu. UH-1 tipi helikopter ile olan kaza sonucunda bu helikopter modeli hakkındaki bazı bilgiler merak edilmeye başlandı. UH-1 helikopterinin özellikleri, TSK envanterine geliş zamanı, üretim zamanı ile Türkiye’de yaşanan UH-1 helikopteri kazaları vatandaşlar tarafından merak edilen konular arasında yerini alıyor. UH-1 helikopteri ile yaşanan helikopter kazaları burada yer alıyor.

Türk Silahlı Kuvvetleri’nin envanterine 1970’de giren UH-1 helikopteri Amerikan Bell firması tarafından üretildi ve ilk uçuşunu 1956 yılında gerçekleştirdi. TSK bünyesinde 154 adet UH-1 helikopteri yer alıyor. 2177 kilogram ağırlığa sahip Amerikan yapımı UH-1 helikopteri 8-9 kişilik taşıma kapasitesine sahip. Peki UH-1 helikopteri ile gerçekleşen helikopter kazaları hangileri? Türkiye’de yaşanan UH-1 helikopteri kazaları listesi şöyledir:

Yıl 2002: 8 Kasım’da Bandırma 6. Ana Jet Üssü’ne bağlı UH-1 helikopteri düştü. Helikopter kazası sonucunda 6 askerimiz yaralandı.

Yıl 2006: 16 Mart’ta Erzincan’a 55 km uzaklıktaki bir mevkide bulunan UH-1 helikopteri düştü. Gerilim hattına çarparak düşen helikopterde 5 asker şehit oldu ve 1 asker yaralandı.

Yıl 2006: 10 Nisan’da Kocaeli’de UH-1 helikopteri düştü ve helikopter kazası sonucunda 3 askerimiz şehit oldu.

Yıl 2011: 10 Ocak’da Kara Havacılık Okul Komutanlığı’na ait UH-1 helikopteri eğitim uçuşu esnasında düştü. Sincan’da düşen helikopterde 5 askerimiz şehit oldu.

Yıl 2018: 26 Kasım’da İstanbul Sancaktepe’de UH-1 helikopteri düştü ve helikopter kazasında 5 askerimiz şehit oldu.

Yıl 2019: 12 Şubat’ta İstanbul Çekmeköy’de UH-1 helikopteri kaza yaptı. Düşen helikopterde 4 askerimiz şehit oldu.

Yıl 2024: 9 Aralık’ta Isparta’nın Keçiborlu ilçesinde bir akaryakıt istasyonunun yanına UH-1 helikopteri düştü. Kazada 6 şehidimiz var.

6 ton toplam kalkış ağırlığına, 12 yolcu kapasitesine, 306 km/sa azami sürate, 20.000ft servis tavanına 3,8+ saat havada kalış süresine sahip GÖKBEY, harici yakıt tankıyla 5+ saat havada kalabiliyor ve azami 948 kilometre menzile ulaşabiliyor.

GÖKBEY Helikopteri ile güvenlik güçleri başta olmak üzere birçok kullanıcının, hafif genel maksat helikopteri ihtiyacı karşılanmış olacak. Özellikle Türk Silahlı Kuvvetleri ve Jandarma Genel Komutanlığı envanterinde çok sayıda bulunan ABD üretimi UH-1 Helikopterleri, son yıllarda hizmetten çekilmeye başlanmıştı. GÖKBEY Helikopteri, emekli edilen UH-1 helikopterlerinin yerini alacak.

ATAK helikopterinden kazanılan bilgi ve tecrübeyle Türk mühendis ve teknisyenler tarafından tamamen yerli ve milli imkanlarla tasarlanan, geliştirilen ve üretilen GÖKBEY, 4 prototip ile bugüne kadar toplamda 1500 saatin üzerinde uçuş yaptı.

GÖKBEY; taşıma, VIP, kargo, hava ambulans, arama kurtarma ve kıyı ötesi taşıma görevlerini, yüksek irtifa ve yüksek sıcaklıkta, gece ve gündüz koşullarında etkin bir şekilde icra edebilecek kabiliyette tasarlandı.

2026 yılına kadar; Jandarma’ya ilave 2 adet, Kara Kuvvetleri’ne 7 adet, Hava Kuvvetleri’ne 4 adet, Emniyet’e 3 adet ve Sahil Güvenlik’e ise 3 adet GÖKBEY teslim edilecek ve böylelikle toplam teslimat adedi 20’ye yükselecek. Öte yandan 2026 yılında Sağlık Bakanlığı’na, 3 adet GÖKBEY Hava Ambulansı teslim edilecek.

TUSAŞ, ayda 4 adet GÖKBEY üretme kapasitesine ulaşmak için çalışmalarını hızla sürdürüyor. GÖKBEY’in, 2027 yılından itibaren yerli motorla teslim edilmeye başlanması hedefleniyor. GÖKBEY’in kısa sürede ihracatını de gerçekleştirmeyi hedefleyen TUSAŞ, 2026 yılı sonrasında yurt içine ilavete  100 adet ve yurt dışına ise 400 adet GÖKBEY satışı gerçekleştirmeyi planlıyor.

Kaynak: Haber Merkezi