2016 yılında Türkiye, Rusya’dan aldığı S-400 hava savunma sistemi nedeniyle F-35 programından çıkarılınca, savunma sanayi ve hükümet milli bir savaş uçağı geliştirmek için kolları sıvadı. Beş yıl süren yoğun çalışmaların ardından, Türkiye’nin ilk yerli ve milli muharip uçağı KAAN, gökyüzüyle buluştu.
Ancak KAAN’ın ilk uçuşu, sadece Türkiye için değil, dünya genelinde de dikkatleri üzerine çekti. Orta Doğu’da tırmanan gerilimle birlikte, İsrail’in ABD yapımı F-35’lerle İran’a yönelik nokta atışı saldırıları, bu uçağın manevra kabiliyetini ve savaş gücünü bir kez daha gündeme getirdi.
Fakat, Türkiye’nin kaçırdığı F-35’ler ve yerli KAAN arasında çok önemli farklar bulunuyor. Peki, KAAN ile F-35 arasındaki savaş uçağı rekabetinde hangi uçak öne çıkıyor?
5. nesil savaş uçağı KAAN ile F-35 Lightning teknolojik olarak aynı nesli paylaşsalar da tasarım, kullanım amacı ve operasyonel kabiliyetleri açısından ciddi farklılıklar gösteriyor.
KAAN MI, F-35 Mİ?
İlk uçuşunu 2024’te gerçekleştiren TUSAŞ’ın geliştirdiği KAAN’ın, tahmini olarak üretimine 2028’te başlanacak.
-KAAN 20.3 mm ile 15,6 mm olan F-35’ten daha uzun.
-KAAN’ın kanat açıklığı 13,4 metre, yükseliği ise 5 metre.
-F-35’in kanat açıklığı 10.7 metre, yükseliği ise 4,3 metre.
-KAAN çift motorla öne çıkarken, bu özellik savaşta daha yüksek dayanıklılık ve manevra kabiliyeti sunuyor.
– KAAN, Daha yüksek hız (Mach 1.8) ve servis tavanı ile yüksek irtifa operasyonlarını mümkün kılıyor.
-KAAN düşük görünürlük ile radardan kaçabilirken, F-35 üst düzey radar gizliliği sunuyor.
-KAAN’sa süper seyir özelliği bulunurken, F-35’te bu özellik kısıtlı.
-KAAN’ın dikey kalkış ya da kısa pist özelliği bulunmuyor ancak F-35’in varyantlarında bu imkan mevcut.
-F-35’in farklı varyantları, gemi güvertesi gibi alanlardan da kalkış ve iniş yapabiliyor, şu ana kadar 3 binin üzerinde siparişle aktif savaşlarda da kullanılıyor, bu sayede sayısız savaş senaryosuna adapte olmuş durumda.
-KAAN ise yerli sistemlerle entegre çalışabilirliği ve çift motor avantajıyla ön plana çıkıyor.
ENDONEZYA KAAN’A TALİP OLDU
Ayrıca birkaç gün önce duyurulan bir anlaşma ile Endonezya da KAAN’a talip oldu. Milli muharip uçakta ilk sipariş olarak kayıtlara geçen bu anlaşmada, teslimatların 2030‘lu yılların başında başlaması ve yaklaşık 10 yıllık bir periyotta tamamlanması öngörülüyor.
TOPLAM DEĞER 15 MİLYON DOLAR
Öte yandan bu tarihi ihracat hamlesinin, KAAN’ın seri üretim sürecini de hızlandırması, TEI tarafından geliştirilen yeni TF-35000 motorunun entegrasyonunu teşvik etmesi ve uçağın uluslararası pazarda daha rekabetçi bir konuma ulaşmasının önünü açması bekleniyor. Anlaşmanın toplam değeri ise yaklaşık 15 milyar dolar.
Kaynak: Dünya