ORGANİK GIDA VE TEKSTİLDE GÜÇLÜ BÜYÜME
Türkiye’nin 1 milyar avroyu aşan organik ürün ihracatının yaklaşık 500 milyon avrosunu organik gıda ürünleri, diğer 500 milyon avrosunu ise organik tekstil ürünleri oluşturuyor. Doğan, özellikle organik tekstil alanında da Türkiye’nin çok güçlü bir konumda olduğunu belirtiyor. Pamuktan başlayarak iplik, kumaş ve nihai ürünlere kadar uzanan bu süreçte Türkiye, hem yarı mamul hem de elbise, pantolon gibi son ürünlerle ihracat yapıyor.
Organik gıda sektörü ise 29 yıl önce 16 ürünle başlayan yolculuğunda bugün 270’ten fazla ürün çeşidine ulaşmış durumda. Yıllık 2 milyon ton civarında üretim yapan sektör, bu üretimin yüzde 85’ini ihraç ediyor ve bu sayede cari açığın kapanmasına önemli katkılar sağlıyor. İhracatın başlıca destinasyonları ise ABD, Almanya, Hollanda, Fransa ve İngiltere gibi ülkeler. Avrupa’ya daha çok taze ve kuru meyve-sebze ile tahıl ürünleri ihraç edilirken, Amerika’ya ise yağlı tohumlar, hububat ve bakliyat gönderiliyor.
KATMA DEĞERİ ARTIRMA ÇABASI
ORGÜDER, ihracattaki katma değeri artırmak için Türk firmalarını markalı ürün ihracatına teşvik ediyor. Muharrem Doğan’a göre, Türkiye’den gönderilen ürünler genellikle yabancı markaların adıyla paketleniyor ve bu da asıl katma değerin yurt dışına gitmesine neden oluyor. Markalı ürün ihracatının, sektörün gelişiminde ve daha fazla gelir elde edilmesinde kritik bir rol oynadığı vurgulanıyor.
Bu stratejinin en başarılı örneklerinden biri Körfez ülkelerine yapılan ihracat. Son 6-7 yıldır bu bölgeye yönelik markalı ürün ihracatında önemli bir artış yaşandı. Özellikle organik yumurta ihracatında büyük bir başarıya imza atıldı. Doğan, şu an Körfez ülkelerindeki toplam organik yumurta pazarının yüzde 70’inden fazlasının Türk yumurtası olduğunu belirtiyor. 2016-2017 yıllarından önce Fransız ve İtalyan üreticilerin hakim olduğu pazarda Türkiye, coğrafi yakınlık, Türk ürünlerine olan ilgi ve etkin pazarlama stratejileri sayesinde bu başarıyı yakaladı.
Kaynak: AA