Türk Savunma Sanayisi etkinliğini artırırken motor konusunda sektörün eksikliği hissediyor. Ülke savunma sanayisi için gerekli olan motor açığı yurt dışından temin edilmeye çalışılsa da sektör politik sebeplerden ötürü ambargo engeliyle karşılaşıyor. Havacılıkta motor bakımından birçok başarıya imza atan sektör kara araçları için aynı gayreti göstermeye çalışıyor. Savunma sanayi sektörünün yaşadığı ambargo sorununu değerlendiren sektör, yerli motor çalışmalarına ağırlık vermeye başladı. BMC Power ve TÜMOSAN öncülüğünde gerçekleştirilen projeler kısa zamanda meyveleri verdi. Başta zırhlı kara araçları olmak üzere birçok platformlara motor üretimi sağlanıp seri üretimle teslimatı gerçekleştirilmeye devam ediyor.

FIRTINAYA ‘UTKU’ GÜCÜ
BMC POWER, FIRTINA Obüsü ve Yeni Nesil Hafif Zırhlı Araç (YNHZA) platformları için UTKU Güç Grubu’nu geliştirme faaliyetlerini sürdürüyor. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı ile imzalanan sözleşme kapsamında geliştirilen UTKU Güç Grubu, 1000 beygirlik V8 motor ile çapraz tahrikli transmisyondan oluşuyor. Tasarım faaliyetleri tamamlanan ve ayrı ayrı test edilen motor ile transmisyonun, 2 ay içerisinde bir araya getirilerek ‘Güç Grubu’ olarak test edilmesi planlanıyor. Geliştirme faaliyetleri devam eden UTKU’nun, 2025 yılında FIRTINA Obüsleri’nde kullanılmaya başlanması ve böylelikle bu alanda halihazırda Türkiye’ye uygulanan ambargonun aşılması hedefleniyor. Yaklaşık 3000 parçadan oluşan UTKU motorunun şu ana kadar yaklaşık 10 prototipi üretildi. Yüzlerce saat test edilen UTKU Motoru, FIRTINA Obüsü’ne ilaveten paletli tipteki çeşitli zırhlı platformlarda da kullanılacak.

ÇOK AMAÇLI MOTOR
BMC Power ile İŞBİR Elektrik Sanayii AŞ arasında Yerli Motorlu Askeri Tip Jeneratör Geliştirme Projesi sözleşmesi kapsamında kullanılmak üzere birer AZRA Marine (LEVEND) ve TUNA motorunun teslimatları yakın zamanda yapılması planlanıyor. Türkiye’nin ilk yerli askeri kara aracı motoru TUNA’nın geliştirme çalışmaları Kasım 2018’de başladı. Türkiye’nin farklı iklim ve coğrafi şartlarında görev yapacak şekilde hazırlanan TUNA, Erzurum ve Antalya yol testlerine tabi tutuldu.

YERLİ MOTORLU KİRPİ
BMC Power, TUNA motorlarını sadece VURAN araçlarına değil, aynı zamanda KİRPİ araçlarına da entegre etmeyi hedefliyor. 2024’ün ilk çeyreğinde, yerli motorlu 10 adet KİRPİ aracının üretilmesi planlanıyor. Ayrıca, TUNA motorlarının farklı zırhlı kara aracı projelerinde de kullanılması için Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) ile BMC Power arasında görüşmeler devam ediyor. BMC Power, TUNA motorlarını marinize ederek LEVEND adlı motoru da üretti. Bu motorun kara versiyonu olan AZRA motorundan türetilen LEVEND, ASELSAN ve Sefine Tersanesi işbirliğiyle geliştirilen Marlin silahlı insansız deniz aracında kullanılacak. LEVEND motorunun kara versiyonu AZRA, yerli motorlu askeri tip jeneratör geliştirme projesi kapsamında İŞBİR Elektrik Sanayii AŞ’ye de teslim edilecek.

ASKERİ ARAÇLARA HİBRİT MOTOR
BMC Power mevcut güç grubu projelerinin yanı sıra askeri araçlarda hibrit mimari çözümler için sektördeki firmalarla iş birliği içinde çalışmalar yürütüyor. ASELSAN ve Base Studio iş birliğiyle 4×4, 6×6, 8×8 gibi taktik tekerlekli araçlarda kullanılabilecek “aksa monteli elektrik motoru tahrikli (e-aks) çekiş sistemine sahip hibrit mimaride yürüyen şasi geliştirme projesi başlatıldı. Projede, içten yanmalı motor olarak BMC Power’ın Vuran 4 silindirli motoru kullanılacak. 4×4, 6×6, 8×8 araçlar için farklılaştırılabilen bir çözüm geliştirilecek.

İHRACATININ LİDERİ BMC
Kirpi, Vuran, Amazon gibi zırhlı muharebe araçlarıyla güvenlik güçlerinin güvenli şekilde görev yapmasına katkı sağlayan BMC, araçlarının yurt dışındaki kullanıcılarla buluşmasına yönelik faaliyetlerini de sürdürüyor. Dost ve müttefik ülkelerin bu alandaki ihtiyaçlarını karşılayan şirket, BMC, savunma ve havacılık ihracat verilerine göre, bu yılın 11 ayında gerçekleştirdiği satışlarla savunma sanayisi kara aracı üreticileri arasında ilk sırayı aldı. Ürettiği araçlarla sıcak çatışma bölgeleri, zorlu iklim ve coğrafi koşullarda sorumluluk üstleniyor. Söz konusu dönemde Türk savunma sanayisindeki kara aracı üreticileri 428 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Toplam ihracatın yaklaşık yüzde 45’ini tek başına yapan BMC, 192,6 milyon dolarla bu alanda lider oldu. Şirket, ihracat performansıyla tüm savunma sanayisi üreticileri arasında ise 5’inci sırada yer aldı. Tasarım, üretim, geliştirme ve entegre lojistik destek gibi tüm süreçleri yerli ve milli imkanlarla kendi bünyesinde barındıran BMC, ana muharebe tankı, obüs sistemi, zırhlı araçlar, askeri kamyonlar, lojistik destek araçları ve benzeri birçok farklı sınıfta askeri kara araçlarını ürün ailesinde bulunduruyor.

BATU
Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve geliştirilen ilk 12 silindirli motor olma özelliğine sahip olan V12 motorun 2021 yılında ilk ateşlemesi başarılı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Test ve kalifikasyon çalışmaları BMC POWER test merkezinde devam etmektedir. 1500 Beygir gücünde motorla uyumlu olarak, dümenleme ve frenleme kabiliyetine sahip ve yüksek tork aktarımlı transmisyon, yüksek verimli soğutma grubu ve çok fonksiyonlu kontrol ünitesi geliştirme projeleri de BMC POWER bünyesinde eş zamanlı olarak yürütülmektedir.

TUNA
2020 yılında ilk ateşlemesi yapılan motorun test düzeneği ve araç üzeri test ve kalibrasyon çalışmaları devam etmektedir. Güçlü AR-GE ekibiyle BMC POWER bünyesinde Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve geliştirilen 4 silindirli Tuna projesi tamamlandı.

UTKU
Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve geliştirilen V tipi 8 silindirli motorun ilk ateşlemesi 2020 yılında başarılı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Test ve kalibrasyon çalışmaları BMC POWER test merkezinde devam etmektedir. Ayrıca 1000 Beygir gücünde motorla uyumlu olarak çalışan, dümenleme ve frenleme kabiliyetine sahip yüksek tork aktarımlı transmisyon, soğutma grubu ve çok fonksiyonlu kontrol ünitesi geliştirme projeleri de BMC POWER bünyesinde eş zamanlı olarak yürütülmektedir.
