Hava Kuvvetleri ve Savunma Ekipmanı ve Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 24 Temmuz 2024’te imzalanan LoA, iki ek motor, dört simülatör tedarikini ve F-35’te sertifikalandırılacak pilot ve teknisyenlerin eğitimini içeriyor. 3,47 milyar avro değerindeki anlaşma, satın alma sonrası ilk dört yıl için yenileme seçeneğiyle Tam Operasyonel Destek (FOS) içeriyor. Son tutar, Amerika Birleşik Devletleri ile müzakerelerin ardından ayrı anlaşmalar yoluyla satın alınacak silahları hariç tutuyor.
2028’DE TESLİM EDİLMESİ BEKLENİYOR
Lockheed Martin fabrikasındaki üretim yuvaları LoA’nın imzalanmasıyla rezerve edildi. İlk F-35’lerin 2028’de gelmesi bekleniyor, ancak başlangıçta eğitim amaçlı ABD’de kalacaklar. Altı eğitmen de dahil olmak üzere on altı Hellenic Hava Kuvvetleri havacısı eğitim için ABD’ye transfer olacak. F-35‘lerin 2030’lara kadar Andravida’daki 117. Savaş Filosu’nda konuşlandırılması bekleniyor. Yunanistan Milli Savunma Bakanı Nikos Dendias, F-35 alımının önemini vurguladı ve bunu Yunanistan’ın askeri yeteneklerini modernize etme ve bölgedeki Yunan Hava Kuvvetleri’nin caydırıcılık duruşunu güçlendirme yolunda büyük bir adım olarak nitelendirdi. Kararın KYSEA’nın onayı ve Yunan Parlamentosu’nun ilgili komitesinin brifinginin ardından geldiğini belirtti. Mektubun gönderimi, kısa süre içinde sonuçlanması beklenen sözleşme müzakerelerinin başlangıcını işaret ediyor.

Dendias, F-35’in edinilmesinin Yunanistan’ın “Gündem 2030″unun kritik bir bileşeni olduğunu ve Yunan Hava Kuvvetleri için yeni bir dönemi temsil ettiğini, çünkü edinimin Yunanistan’ın hava kuvvetlerini modernize etmesini, hava sahasını savunma, NATO görevlerini destekleme ve ABD ve NATO kuvvetleriyle birlikte çalışabilirliğini sürdürme yeteneğini artırmasını sağlayacağını belirtti. F-35A ayrıca, modası geçen F-4 ve Mirage 2000 gibi eski Yunan Hava Kuvvetleri uçaklarının yerini alacak. ABD Dışişleri Bakanlığı, 26 Ocak 2024’te Yunanistan’a F-35 Ortak Saldırı Uçağı Konvansiyonel Kalkış ve İniş (CTOL) uçağı ve ilgili ekipman için 8,6 milyar dolar olarak tahmin edilen olası bir Yabancı Askeri Satışı onayladı. Yunanistan, 40 adet takılı ve 2 adet yedek olmak üzere 40 adet F-35 uçağı ve 42 adet Pratt & Whitney F135-PW-100 motoru satın alma talebinde bulundu. Paket ayrıca AN/PYQ-10 Basit Anahtar Yükleyicileri, KGV-135A gömülü güvenli iletişim cihazları, Kartuşla Çalıştırılan Cihazlar/Tahrik Edici Cihazlar (CAD/PAD), darbe kartuşları, chaff ve fişekleri de içeriyor.

F-35A LİGHTNİNG II
F-35’in varyantları arasında F-35A (CTOL), kısa kalkış ve dikey iniş için F-35B (STOVL) ve uçak gemisi tabanlı operasyonlar için F-35C (CATOBAR) bulunur. F-35B, yakıt kapasitesini azaltan dikey uçuş için bir kaldırma fanı sistemi içerirken, F-35C uçak gemisi operasyonları için daha büyük kanatlara ve kontrol yüzeylerine sahiptir. F-35 serisinin Geleneksel Kalkış ve İniş (CTOL) varyantı olan F-35A Lightning II, F-16 Fighting Falcon ve A-10 Thunderbolt II gibi eski uçakların yerini alması amaçlanan F-35 varyantları arasında en küçük, en hafif ve en hızlı versiyondur. F-35A, eski gizli platformlarda bulunan yüksek bakım gerektiren gizli kaplamalar yerine dayanıklı, düşük bakım gerektiren yapısal fiber matlar kullanarak gizli yetenekleriyle dikkat çeker ve radar kesitini en aza indirerek düşman radarı tarafından daha az tespit edilebilir hale getirir. F-35A, asgari bakım işgücüyle yüksek uçak kullanılabilirliğini garantilemek için tasarlanmış bir Bilgisayarlı Bakım Yönetim Sistemi (CMMS) ile birlikte Otonom Lojistik Küresel Sürdürülebilirlik (ALGS) ve Otonom Lojistik Bilgi Sistemi’ni (ALIS) içerir. Uçuş kontrol sistemi, elektro-hidrostatik aktüatörler ve güçle çalışan bir uçuş kontrol sistemi kullanarak geleneksel hidrolik sistemlere olan ihtiyacı azaltır ve güvenilirliği artırır.

MMU KAAN NE ZAMAN TESLİM EDİLECEK?
TUSAŞ KAAN, TUSAŞ tarafından geliştirilen ve Türkiye’nin 2020’li yılların sonunda seri üretim aşamasına getirmeyi planladığı çift motorlu, düşük görünürlük, sensör füzyonu, hava-hava ve havadan yere hâkimiyetlerde üstün özellikleri bulunan beşinci nesil jet muharip uçak projesidir. 21 Şubat 2024 tarihinde ilk uçuşunu, 6 Mayıs 2024 tarihinde ikinci uçuşunu gerçekleştirdi. İlk etapta 2028’e kadar 20 adet uçağın Türk Hava Kuvvetleri envanterine girmesi ve 2030’dan itibaren TSK Envanterinde bulunan F4 ve F-16 tipi eski uçakların yerini alması bekleniyor.
Kaynak: Haber Merkezi
Siz mmu Kaanın hala üretilecegine inanıyormusunuz ne motor var ortada nede başka bir şey bunlar reklam başka birşey değil