Türkiye de ‘Oyun’un İçinde

Teknopark Dergisi’nin son sayısında “Türkiye de ‘Oyun’un İçinde” başlıklı bir yazı kaleme alan Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Derneği Başkanı Faruk İnaltekin, dijital oyun sektöründeki gelişmelerini mercek altına aldı.
Türkiye de ‘Oyun’un İçinde Türkiye de ‘Oyun’un İçinde
Türkiye de ‘Oyun’un İçinde

Teknolojideki gelişmelerle birlikte, bilgi akışı ve piyasa sınırları genişlemiş, maliyetler azalmış, akıllı telefon, tablet ve bilgisayar konsollarının yaygınlaşması, internetin her eve girmesiyle dijital oyunlara erişim kolaylaşmıştır.

Donanım, yazılım alt dallarını kapsayan sektör, konsol oyunları, masaüstü oyunlar ve mobil oyunların çevrim içi, çevrim dışı, tekli, çoklu platform seçenekleri veya yapay zekâya karşı oynanabilir olması dijital oyunları çekici kılmış ve bu gelişmelerle beraber sektörün payı önemli ölçüde artmıştır. Oyun sektörüne gösterilen ilgi, bilgisayar ve donanım ürünlerine olan talebi de arttırmış, farklı teknolojilerden de beslenerek ilerleyen önemli bir ekonomi haline gelmiştir. Pazardaki büyüme ve potansiyel, oyun sektörüyle ilgili devlet teşviklerini de beraberinde getirmiştir.

Dijital Oyun Sektörünü Olumlu Etkiledi

2020 yılında tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi sürecinde insanların eğlence aktivitelerine erişiminin kısıtlanması ve evde kalma sürelerinin artmasıyla birlikte bilgisayar/mobil oyunlara yönelim artmış, dijital oyun sektörü diğer sektörlerin aksine pozitif yönde etkilenen, büyüyen sektörler arasında yerini almıştır. Bu esnada aşağıda özetlediğim Peak Games satışı ile ülkemizin ilk unicornu (1 milyar dolar değere sahip şirket) da bu hızlı büyüme döneminde çıkmıştır. 2021 yılında da bu trend artarak devam etmiştir. BTK 2O2O Dijital Oyunlar Raporu’na göre, küresel oyun sektörü büyüklüğü 2020 yılında Covid-19 salgınının da etkisi ile yüzde 9,3 artışla, 159 milyar dolara ulaşmıştır.

Türkiye 18. Sırada

Gaming In Turkey – Oyun ve E-Spor Ajansı “Türkiye Sektörü 2020 Raporu”na göre; Türkiye’de 35 milyon mobil, 22 milyon bilgisayar, 17 milyon konsol oyuncusu bulunmakta olup erkeklerin yüzde 55’i, kadınların yüzde 45’i oyun dünyasında yer almaktadır. Rapora göre, Türkiye 2020 yılında dünya oyun pazarında 18’inci sırada bulunmaktadır.

Yaratıcı bir faaliyet alanı olan dijital oyun sektörü,  tüm dünya da olduğu gibi ülkemizde de hızla gelişmektedir. En önemli yatırımcı pozisyonunda olan ABD’li Zynga tarafından ülkemizdeki oyun şirketlerinden; Peak Games’in 1,8 milyar dolara, Gram Games’i 250 milyon dolara ve Rollic Games’in 168 milyon dolara satın alınması, bu alanda ülkemizin en önemli gelişmeleri arasında yerini almıştır. Peak Games’in “unicorn” olmasının ardından sektörde beklentiler ve yatırımlar da hızla artmıştır. Art arda gelen yatırımlar ile dijital oyun sektöründeki işletmeler en çok yatırım alan girişimler arasında yerini almıştır. Bu gelişmeler ile Türkiye, dünya oyun sektöründe adından sıkça söz ettirmeye başlamış, son dönemlerde oldukça önemli gelişmeler yaşanmıştır.

Teknolojinin Gelişimine Destek

Teknoparklar da Türkiye’deki oyun sektörünün gelişimine destek olan önemli bir ekosistemdir. Teknoparklar, girişimcilerin ihtiyaçları doğrultusunda mentorluk, eğitim, iş geliştirme, sürekli danışmanlık, fikri ve sınai koruma, ticarileşme ve globalleştirme gibi birçok destek mekanizması sunmaktadır. Kamu ise tüm bu süreçler için destekleyici, teşvik edici muafiyetler sunarak teknolojinin gelişimine destek olmaktadır.

Dijital oyun sektörünün artan yönde ilerlemesi için nitelikli insan kaynağının geliştirilmesi ve beyin göçü probleminin önüne geçerek, Türkiye’deki nitelikli insan gücünün korunması bu alandaki en faydalı konulardan birisidir.